Zon, Cristo Blanco, gezelligheid en traangas! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anoek Mooren - WaarBenJij.nu Zon, Cristo Blanco, gezelligheid en traangas! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anoek Mooren - WaarBenJij.nu

Zon, Cristo Blanco, gezelligheid en traangas!

Blijf op de hoogte en volg Anoek

25 Februari 2014 | Peru, Cuzco

Wat een heerlijk weekend hebben we gehad. Wat een zon! Het regenseizoen lijkt wel over.. Hoewel ik dit niet te hard durf te zeggen.. Eigenlijk is het regenseizoen pas over 3 weken voorbij namelijk.

Na de laatste dagen op school, kon dan eindelijk mijn eerste echte weekend in Cusco beginnen.
Zaterdag heb ik wat "dit-moet-ik-vandaag-echt-even-doen" dingetjes gedaan en heb ik samen met Marita heerlijk in de zon gelegen bij de tempel van de zon.
We hebben een gebakje en een drankje gekocht bij de bakker aan de andere kant van de straat. GENIETEN! en verbranden..

Zondag ben ik ook weer samen met Marita en Inge (word vanaf volgend weekend ons nieuwe huisgenootje) op diezelfde plek de dag begonnen. Een vers sapje, zonnetje.. Goed begin van de dag!

Om 1 uur zijn we met zijn 3en aan de klim naar Cristo Blanco begonnen. Dit is een Christusbeeld bovenop een berg aan de rand van de stad. Wat een prachtige uitzichten! Wilde lamas (die ook erg lekker smaken met wat frietjes en broccoli), de stad en aan de andere kant van de berg een grote groene vallei. Wat was de tocht zwaar! We hebben heel wat traptredes en steile paden moeten nemen en dat midden op de dag, in de brandende zon, maar zo de moeite waard!

Helaas was dit weekend zo weer voorbij! Even uitrusten doe je hier niet.. Maar dat hoeft ook niet met zoveel moois!

Maandag zijn de klassen op school opnieuw ingedeeld en wat ben ik een bofkont! Maandag heel de ochtend priveles gehad en vanmorgen kwam er 1 meisje in de klas bij.
We zitten de komende week dus maar met zijn 2en (in plaats van met 4en) in de klas.

Vandaag hangt er een onrustige sfeer in het altijd zo gezellige Cusco. Er zijn namelijk een hoop demonstraties.
Wat ik heb begrepen, in mijn beste spaans, is dat de mensen in Cusco demonstreren tegen bezuinigingen. Mensen willen meer salaris en gaan daarom met zijn allen de straat op.
Iedereen die wel werkt, krijgt het zwaar te verduren!

Toen ik vanmorgen op weg naar school was, zag ik al heel veel politie staan met grote schermen. Geen autos en taxis, die er normaal toch heel veel zijn!
Ik draaide de straat in richting de school en zag een grote groep mensen staan. Op het moment dat ik ze passeerde begonnen ze met rommel en stenen naar elkaar te gooien. Ik ging wat harder lopen en zag de politie aan alle kanten aankomen.
Toen een knal, ik keek achterom en zag dat ze een soort bommen gooiden. Ik kreeg er ook 1 recht voor mijn voeten. Traangas! AUW! Wat is dat een rotgevoel! Snel naar school, ogen uitspoelen en beginnen met de les.

Als je de grote groepen mensen op straat links laat liggen en er met een grote bocht omheen loopt is er eigenlijk niets aan de hand.
Het sfeertje blijft een beetje grillig. We gaan maar niet in het donker de straat op vanavond.
Morgen volgt er, wat ik heb begrepen, nog 1 dag met demonstraties. Dan is er hopelijk weer rust in Cusco..


  • 26 Februari 2014 - 08:00

    Dadsku:

    Goed dat je het ondanks de rellen en traangas aanvallen er heelhuids vanaf hebt gebracht. Gelukkig gaat dit snel weer voorbij want als alles rustig is daar heb ik er toch wel een beter gevoel bij. Verder lees ik dat je plezier zat hebt in een mooie omgeving.
    We hebben een stukje vlaai apart gehouden voor als je weer terug bent.

    Ook leuke foto's. Je wordt wel vaak in de sapjes bar gesignaleerd maar geniet ervan want het is zo voorbij.

    disfrutar y divertirse

    saludos dadsku

  • 26 Februari 2014 - 08:13

    Yvonne:

    Ik stuur je een de la guarda xxx stay safe

  • 26 Februari 2014 - 08:59

    Grace:

    Heftig zeg! Hopen dat het snel voorbij is...
    Take care!
    Xxx

  • 26 Februari 2014 - 09:02

    Frank.NL:

    Wel voorzichtig zijn hé, wij willen je heel terug!!

  • 26 Februari 2014 - 19:09

    Ilonka:

    Je houd het wel spannend zeg, kijk maar uit !!!

  • 26 Februari 2014 - 23:10

    Chris:

    Ha Anouk
    Je maakt daar wel wat mee......leuke verhalen en ook minder leuke.
    Blijf genieten en kijk ook goed ook goed uit.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anoek

Hallo allemaal, Op deze manier kunnen jullie al mijn avonturen meemaken! Als je je inschrijft in de mailinglijst, zul je geregeld een mail krijgen dat ik een nieuw verhaal heb geschreven. Eindelijk ga ik dan doen wat ik al zo lang een keer wil meemaken, namelijk voor langere tijd naar het buitenland! Hoe gaaf is het om dit te combineren met het leren van een nieuwe taal (Spaans) en het doen van vrijwilligerswerk. Natuurlijk ga ik ook nog een paar weken met de rugzak op mijn rug de bezienswaardigheden van o.a. Peru en Bolivia (Misschien ook Chili) bewonderen. Vervolgens zal ik naar Miami vliegen om daar nog lekker 2 weken bij te komen met Ralph. Vooruitzichten zijn dus prima! Zon, nieuwe cultuur, nieuwe taal leren, genieten, backpacken, cruise naar de Bahama's en zo kan ik nog wel even doorgaan.. Iedereen alvast bedankt voor zijn/haar interesse en we zien elkaar weer in het voorjaar (11 mei landen we weer op Schiphol)! Tot dan! xx

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 9444

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 11 Mei 2014

Peru

Landen bezocht: