Cusco is en blijft geweldig! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anoek Mooren - WaarBenJij.nu Cusco is en blijft geweldig! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anoek Mooren - WaarBenJij.nu

Cusco is en blijft geweldig!

Blijf op de hoogte en volg Anoek

21 Maart 2014 | Peru, Cuzco

Cusco, het project, de mensen, salsa dansen, mijn leventje hier.. Nog steeds iedere dag genieten!

Doordeweeks werk ik in de ochtenden op het project en ben ik in de middagen vrij. Donderdag werk ik niet en ben ik dus heel de dag vrij.
Heerlijk om 1 dagje in de week te hebben om even bij te komen. Het werk is super leuk, maar ook heel zwaar.
Deze week is er nog een meisje begonnen met vrijwilligerswerk op het project. Zij heeft dezelfde werkzaamheden als mij en dat is heel gezellig!

Mijn werkdag ziet er ongeveer zo uit:

Iets voor half 8 loop ik richting het project. Het is een minuutje of 35 - 40 lopen en ik moet er rond 8 uur zijn.
Dan zijn de meeste kinderen al uit bed en heeft iedereen al ontbeten.
De kleintjes zijn vaak nog niet klaar en dus help ik met de verzorging van de kleintjes (de kinderen tot 3 jaar ong).

Daarna is er altijd een activiteit. Soms muziek, de kapper, een mis in de kerk, fysiotherapie of lekker wandelen door het zonnetje. Er is genoeg ruimte om zelf initiatief te nemen en alles word gewaardeerd. Heel fijn is dat! Lekker met de kinderen aan de slag, heerlijk.

Rond half 12 beginnen we met de lunch en daarna tanden poetsen. Veel kinderen kunnen niet zelfstandig eten en moeten dus geholpen worden.
Wanneer iedereen zijn of haar tanden gepoetst heeft en in bed ligt om te rusten, ga ik naar huis.

Afgelopen week was heftig op het project. Er wonen meerdere kinderen met epileptie. 1 van de kleinere kinderen kreeg een volledige aanval en deze was na 10 min nog niet over. Toen ik er iemand bij ging roepen, kon deze niets doen. Er waren geen medicijnen op voorraad en we moesten dus maar gewoon wachten tot het over ging.
De aanval heeft uiteindelijk net geen half uur geduurd. Ze hebben geen geld om elke keer een arts te laten komen. Dit was wel echt even schrikken!

Daarna kreeg 1 van de baby's, meisje van 1,5 jaar oud, een astma aanval. Gelukkig hebben we stuurstof op het project..

Kinderen worden hier met sjaals vastgebonden aan bed of in de rolstoel. 2 keer per week worden ze van top tot teen gewassen, op andere dagen is er geen of maar heel beperkt warm water. medicijnen zijn soms gewoon op. Dan maar een weekje zonder en daarna weer opbouwen..
Wennen doe je er niet aan, maar zo gaat het hier..
Gelukkig krijg ik heel veel mooie glimlachjes te zien op een ochtend en heel veel knuffels.
Vanaf dag 1 ben ik van 1 kindje mama. Elke ochtend komt hij me ophalen bij de poort. 'mama mama mama de Holanda' roept ie dan.. Dat is het vroege opstaan meer dan waard!

Dit weekend staan er geen grote uitstapjes op het programma, behalve dan dat ik eindelijk DE delicatesse ga proberen! Cuy, zo heet de cavia hier. Een dorpje net buiten Cusco staat bekend om zijn goedkope en goede Cuy. Dat gaan we zondag dan toch maar eens proberen..



  • 21 Maart 2014 - 21:48

    Elke:

    Hoi Anoek,
    Het heeft even geduurd maar weer fijn een bericht van je te lezen. Gelukkig heb je het naar je zin en geniet je vooral van de kinderen. Hoop dat je er nog een mooie tijd mag beleven en geniet van alles wat Peru te bieden heeft.
    Lieve groet van ons, Elke.

  • 22 Maart 2014 - 11:54

    Frank.NL:

    Dag Anoek, lees ik dat nu juist? Jij gaat Cavia eten???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anoek

Hallo allemaal, Op deze manier kunnen jullie al mijn avonturen meemaken! Als je je inschrijft in de mailinglijst, zul je geregeld een mail krijgen dat ik een nieuw verhaal heb geschreven. Eindelijk ga ik dan doen wat ik al zo lang een keer wil meemaken, namelijk voor langere tijd naar het buitenland! Hoe gaaf is het om dit te combineren met het leren van een nieuwe taal (Spaans) en het doen van vrijwilligerswerk. Natuurlijk ga ik ook nog een paar weken met de rugzak op mijn rug de bezienswaardigheden van o.a. Peru en Bolivia (Misschien ook Chili) bewonderen. Vervolgens zal ik naar Miami vliegen om daar nog lekker 2 weken bij te komen met Ralph. Vooruitzichten zijn dus prima! Zon, nieuwe cultuur, nieuwe taal leren, genieten, backpacken, cruise naar de Bahama's en zo kan ik nog wel even doorgaan.. Iedereen alvast bedankt voor zijn/haar interesse en we zien elkaar weer in het voorjaar (11 mei landen we weer op Schiphol)! Tot dan! xx

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 9489

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 11 Mei 2014

Peru

Landen bezocht: